Jeszcze liście nie opadły z drzew, a drogowcy już są w pełnej gotowości na zimę. W połowie października zakończono przygotowania do zimowego utrzymania dróg krajowych na terenie województwa opolskiego. Sprzęt do odśnieżania stoi w pogotowiu, magazyny soli są wypełnione, a dyżurni służb drogowców — czuwają przez całą dobę.
744 kilometry pod czujnym okiem służb
Za zimowe utrzymanie dróg w regionie odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), zarządzająca 744 kilometrami dróg krajowych oraz 347 obiektami mostowymi. Prace prowadzone będą przez cztery rejony: Brzeg, Kluczbork, Nysa i Opole.
Drogi zostały przypisane do trzech standardów utrzymania — od najbardziej obciążonych po mniej uczęszczane:
- I standard – 88 km (12 proc. sieci),
- II standard – 581,4 km (78 proc. sieci),
- III standard – 74,6 km (10 proc. sieci).
Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, o przypisaniu dróg do odpowiedniego standardu decyduje natężenie ruchu i ich znaczenie w układzie komunikacyjnym regionu.
Ważne trasy w powiecie krapkowickim
Szczególne znaczenie w zimowym utrzymaniu dróg zarządzanych przez GDDKiA ma powiat krapkowicki, przez który przebiegają dwie kluczowe arterie komunikacyjne regionu. GDDKiA odpowiada tutaj za utrzymanie drogi krajowej nr 45, łączącej Opole z Raciborzem, oraz za odcinek autostrady A4 od węzła Opole Południe do Góry Św. Anny. To strategiczne trasy zarówno dla ruchu lokalnego, regionalnego jak i tranzytowego, co oznacza, że zimą muszą być utrzymywane w najwyższym standardzie przejezdności.
80 pługosolarek i 15 tysięcy ton soli
W walkę ze skutkami zimy zaangażowanych będzie 80 pługosolarek. To właśnie te maszyny — choć powolne, bo poruszają się z prędkością ok. 40 km/h — odpowiadają za utrzymanie przejezdności głównych tras regionu.
Na ten sezon planowane zużycie soli drogowej sięga 15,2 tysiąca ton. W magazynach zgromadzono już blisko 11 tysięcy ton, a kolejne dostawy są zabezpieczone w planie.
– Nie czekamy na śnieg – działamy prewencyjnie. Już na podstawie prognoz pogodowych podejmujemy decyzje o posypywaniu dróg, by zminimalizować ryzyko gołoledzi i utrudnień – podkreślają drogowcy.
Monitoring 24/7 i MOP-y jako bezpieczne przystanie
Stan dróg krajowych monitorowany jest przez cały rok w trybie 24/7. Dane z Punktów Informacji Drogowej trafiają nie tylko do mediów i kierowców, ale też na stronę drogi.gddkia.gov.pl oraz pod całodobowy numer 19 111.
Kierowcy mogą również liczyć na osiem Miejsc Obsługi Podróżnych zlokalizowanych na odcinku autostrady A4 w województwie opolskim. W razie załamania pogody MOP-y stają się bezpiecznymi punktami postoju. W Prószkowie, Przysieczy i Jankowicach Wielkich dostępne są specjalne rampy do odśnieżania pojazdów ciężarowych.
Kierowco — przepuść pług!
Drogowcy apelują do kierowców o rozsądek i współpracę. Choć pługosolarki nie korzystają z niebieskich sygnałów świetlnych jak służby ratunkowe, ich rola w zapewnianiu bezpieczeństwa na drogach jest równie istotna.
Zajeżdżanie drogi, brak ustąpienia pierwszeństwa czy spychanie pojazdu utrzymaniowego na pobocze może skończyć się tragicznie.
– Za pługiem jedzie bezpieczeństwo. Im szybciej odśnieżymy trasę, tym szybciej kierowcy pojadą nią komfortowo i bezpiecznie – przypominają drogowcy.
Napisz komentarz
Komentarze