Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 8 grudnia 2025 18:36
Przeczytaj:
Reklama https://www.bskrapkowice.pl/klienci-indywidualni/kredyty/kredyt-gotowkowy
Reklama https://franczyza.zabka.pl/pl/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=20888612843&gclid=Cj0KCQjwuKnGBhD5ARIsAD19RsbjH-Q9Z77BN65AIx5NPUPMymXVBxA4zC2VrTi_5efDateacXS0IykaAiuqEALw_wcB
Reklama https://www.wirtualnaprosperita.pl/
Reklama https://psm-metallbau.pl/

Betonówka: trwały ślad historii i inżynierii

W sercu powiatu krapkowickiego, między urokliwymi miejscowościami Brożec i Pietna, rozciąga się niezwykły obiekt inżynierii drogowej z okresu międzywojennego – betonowa droga, zwana pieszczotliwie „betonówką”. Ten odcinek, liczący około 4,3 kilometra, jest nie tylko świadectwem ówczesnej myśli technicznej, ale również ważnym elementem dziedzictwa historycznego regionu.
Betonówka: trwały ślad historii i inżynierii

Zbudowana w latach 1938-1939, droga do dziś zachwyca swoją trwałością i jest symbolem minionych czasów. Została wybudowana przez władze hitlerowskie tuż przed wybuchem II wojny światowej. Prace budowlane rozpoczęły się w 1938 roku i były nadzorowane przez niemieckich inżynierów. 

Budowa miała charakter propagandowy, a w lokalnej społeczności krążyły opowieści o niej jako o „darze Führera” dla klasy robotniczej, która pracowała w Krapkowicach.  - Budowa drogi rozpoczęła się w 1938, a zakończyła w 1939 roku. Prace były prowadzone od Pietnej w kierunku Brożca. Nadzorowali je niemieccy inżynierowie – wspominał arcybiskup Alfons Nossol w jednym z wywiadów, który jako dziecko był świadkiem tych wydarzeń. Konstrukcja drogi była nowoczesna jak na tamte czasy. Wykorzystano płyty betonowe, co miało zapewnić trwałość i odporność na obciążenia. Piasek do budowy pochodził z „piołśnicy” w Brożcu, należącej do rodziny hrabiów Oppersdorff, natomiast bazalt sprowadzano najprawdopodobniej z Góry św. Anny, gdzie znajdowała się kopalnia odkrywkowa tego kamienia. Droga była zaprojektowana z myślą o obciążeniach pojazdów z lat 30. XX wieku, które były znacznie mniejsze niż współczesne.  Arcybiskup Alfons Nossol, który w chwili rozpoczęcia prac miał sześć lat mówił: - Trzeba pamiętać, że wtedy 75% mieszkańców Brożca dojeżdżało do pracy w Krapkowicach na rowerach, najpierw po zwykłej polnej drodze, a potem tą tzw. betonówką lub krapkowicówką. Wspomina on, jak budowa drogi wpłynęła na życie lokalnej społeczności i jak bardzo poprawiła ona codzienne funkcjonowanie mieszkańców. - Droga betonowa to bardzo dobra inwestycja: raz wydane pieniądze, a efekt na długie lata. I faktem jest, że nowa infrastruktura drogowa znacznie ułatwiła życie mieszkańcom, skracając czas dojazdu do pracy i poprawiając warunki podróży.

Przez lata „betonówka” okazała się niezwykle trwała. Mimo upływu ponad 80 lat i intensywnego użytkowania, stan techniczny drogi jest zaskakująco dobry. Widoczne są jedynie nieliczne spękania, co świadczy o solidności ówczesnej konstrukcji. Jedno z nielicznych miejsc na tej drodze zostało załatane dlatego, że podczas wojny spadła tam bomba. Droga betonowa Brożec-Pietna stała się nie tylko ważnym elementem infrastruktury, ale także cennym zabytkiem techniki. Jej budowa i historia są świadectwem minionej epoki, a jej trwałość budzi podziw współczesnych inżynierów. Mieszkańcy regionu są dumni z tego, że ich droga przetrwała próbę czasu. Śp. Piotr Miczka, były wójt gminy Walce, podkreślał: - Codziennie jeżdżę tą drogą. Gdyby ktoś w ten sam sposób budował dzisiaj drogi, to po co nam drogi asfaltowe? - mówił w jednym z wywiadów. Dziś „betonówka” jest nie tylko funkcjonalną drogą, ale także atrakcją turystyczną. Przyciąga miłośników historii, inżynierii i turystów zainteresowanych unikalnymi zabytkami techniki. 

Droga Brożec-Pietna jest żywym dowodem na to, że odpowiednio zaprojektowane i wykonane obiekty mogą przetrwać dziesięciolecia, a nawet stulecia, służąc kolejnym pokoleniom. Dla mieszkańców Brożca i Pietnej „betonówka” to coś więcej niż tylko droga. To symbol ich historii, świadectwo przeszłości i duma lokalnej społeczności. Historia tej drogi, jej budowa i trwałość, to opowieść o ludziach, którzy ją stworzyli, i o tych, którzy z niej korzystają do dziś. To także przypomnienie o tym, jak wiele możemy nauczyć się od dawnych mistrzów, doceniając trwałość i jakość wykonanych prac. Nie można jednak zapomnieć, że droga powstała przy ,,pomocy” siły roboczej, którą byli Żydzi, a znaleźli się tutaj przez opresje i szerzący się nazizm w hitlerowskich Niemczech.  

W przyszłości „betonówka” z pewnością będzie służyć jako funkcjonalna trasa i jako inspiracja dla nowoczesnych projektów inżynierskich. Jej historia będzie przekazywana z pokolenia na pokolenie, a jej wyjątkowość będzie doceniana zarówno przez mieszkańców, jak i przyjezdnych. Droga betonowa łącząca Brożec i Pietnę jest prawdziwym skarbem powiatu krapkowickiego, symbolem trwałości, inżynierii i historii, która przetrwała próbę czasu. To nie tylko fragment infrastruktury, ale także ważny element dziedzictwa kulturowego, który zasługuje na ochronę i upamiętnienie.

Zanim skomentujesz przeczytaj całość w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 13 sierpnia - e-wydanie dostępne tutaj.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Inspektor 18.08.2024 20:52
Warto tu przypomnieć, że ten doskonały stan techniczny jest owocem pracy specjalnie zatrudnionego opiekuna drogi, który codziennie ja pieszo lustrował i naprawiał najmniejsze uszkodzenia.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamahttps://helios.pl/kedzierzyn-kozle/kino-helios/repertuar
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: RolnikTreść komentarza: Ciekawe ile z tych ludzi w ostatnim roku wypożyczyło książkę w bibliotece albo jakąś przeczytało?Data dodania komentarza: 3.12.2025, 22:01Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Zdzieszowice mają nową bibliotekę! Zobacz, co kryje w środku nowoczesny „dom książek”, o którym mówi całe miastoAutor komentarza: ParagrafTreść komentarza: Ograniczenie prędkości do 40 km/h obowiązuję tam zgodnie z przepisami tylko na odci***u ok. 391m, to znaczy jadąc od strony Zdzieszowic od miejsca postawienia znaku ograniczenia prędkości do 40 km/h aż do skrzyżowania z ulicą Zamkową i Działkowca. Dalej już obowiązuje prędkość 50 km/h, a niektóre pipy dalej jadą tam 40/godzinę i mniej. To też powinno być w końcu karalne.Data dodania komentarza: 3.12.2025, 14:50Źródło komentarza: Chcą by zdjęli nogę z gazuAutor komentarza: janTreść komentarza: To pokazuje ze prezydent miał rację nie podpisując tzw . ustawy łancuchowejData dodania komentarza: 2.12.2025, 20:50Źródło komentarza: Dramat nad stawami Gold. Dwa agresywne psy zagryzły sarnę – policja szuka właścicielaAutor komentarza: PsiarzTreść komentarza: Sam mam psy i mimo, że są dobrze wychowane i słuchają komend, zawsze chodzę na spacery z kagańcem. W Polsce niestety w dużej mierze właścicielami psów są osoby, które nigdy nie powinni ich mieć. Dla właściciela kara, a agtresywne psy do uśpienia, aby taka sytuacja się już nie powtórzyła.Data dodania komentarza: 29.11.2025, 15:48Źródło komentarza: Dramat nad stawami Gold. Dwa agresywne psy zagryzły sarnę – policja szuka właścicielaAutor komentarza: janTreść komentarza: 120 to taka normalna prędkośćData dodania komentarza: 26.11.2025, 11:26Źródło komentarza: Chcą by zdjęli nogę z gazuAutor komentarza: ElaTreść komentarza: czym się różni mała firma od dużej panie BurmistrzuData dodania komentarza: 22.11.2025, 08:55Źródło komentarza: Krapkowice: podatki w górę! Gorąca dyskusja i spór o przyszłość lokalnych przedsiębiorców.
Reklama
Reklama