Po wielu miesiącach niepewności i prowizorycznych rozwiązań pojawił się długo wyczekiwany konkret. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 45 w Krapkowicach wraz z budową nowego mostu na Odrze. Jeśli nie wpłyną odwołania, umowa z wykonawcą może zostać podpisana już na początku przyszłego roku.
Najtańszą i jednocześnie najlepiej ocenioną ofertę złożyła firma, która zaproponowała realizację inwestycji za 181 653 650,87 zł. W przetargu wystartowało aż 16 firm, co pokazuje skalę zainteresowania tą strategiczną inwestycją nie tylko dla Krapkowic, ale całego regionu.
Droga przerwana przez powódź wreszcie do odbudowy
Przypomnijmy – to właśnie na tym odcinku DK45 powódź z 2024 roku przerwała ciągłość jednej z najważniejszych arterii komunikacyjnych Opolszczyzny. Od tamtego czasu temat przeprawy i tymczasowych rozwiązań wracał wielokrotnie, także na łamach naszej gazety.
Planowana rozbudowa obejmie 1,2-kilometrowy odcinek DK45 – od ronda z drogą wojewódzką nr 409 do skrzyżowania z DW416 w kierunku Żywocic. Zakres robót jest szeroki i dotyczy nie tylko samej jezdni. Przewidziano m.in.: odbudowę drogi krajowej, rozbiórkę i budowę dwóch mostów na Osobłodze i Kanale Młynówka, rozbudowę skrzyżowania z ul. Kozielską, przebudowę i odbudowę chodników oraz poboczy, odtworzenie systemu odwodnienia.
Najpierw dokumentacja, potem ciężki sprzęt
Wybrany wykonawca w pierwszej kolejności przygotuje projekt budowlany i wystąpi do Wojewody Opolskiego o decyzję ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dopiero po jej uzyskaniu możliwe będzie wejście w teren.
Według obecnych planów roboty budowlane mają ruszyć w 2027 roku i potrwają przez dwa pełne sezony budowlane. To oznacza, że mieszkańców Krapkowic i kierowców korzystających z DK45 czeka jeszcze cierpliwe oczekiwanie, ale tym razem z jasno określoną perspektywą końca.
Nowy most na Odrze – kluczowa inwestycja
Jednym z najważniejszych elementów całego przedsięwzięcia będzie nowa przeprawa przez Odrę. Most ma mieć około 600 metrów długości i 14 metrów szerokości. Projekt przewiduje także budowę dojazdów oraz dwóch rond – na połączeniu DK45 z DW416 oraz DW423.
Co istotne, inwestycja uwzględnia również potrzeby pieszych i rowerzystów. Wzdłuż nowej przeprawy powstaną chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort poruszania się w tej części miasta.
Realizacja inwestycji jest efektem porozumienia pomiędzy GDDKiA a gminą Krapkowice, które zakłada przeprowadzenie jednego, wspólnego postępowania przetargowego. Budowa mostu będzie współfinansowana z rządowego programu „Mosty dla Regionów”.
Choć każda ze stron odpowiada za swój zakres robót i ich rozliczenie, to właśnie GDDKiA pełni rolę koordynatora całego przedsięwzięcia. Porozumienie ma także wymiar techniczny – umożliwi korektę wcześniejszych rozwiązań projektowych, m.in. w rejonie skrzyżowania DK45 z DW416.
Dla mieszkańców Krapkowic i okolic to sygnał, że odbudowa po powodzi 2024 roku wchodzi w konkretną, realizacyjną fazę. Choć na pierwsze prace trzeba jeszcze poczekać, to po raz pierwszy od wielu miesięcy pojawiła się realna perspektywa trwałego rozwiązania problemu przeprawy na DK45.
Do tematu będziemy wracać, śledząc kolejne decyzje i etapy tej jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w powiecie krapkowickim ostatnich lat.







![[ZDJĘCIA] Żniwniok 2025 w Obrowcu – cała gmina świętowała na dożynkach [ZDJĘCIA] Żniwniok 2025 w Obrowcu – cała gmina świętowała na dożynkach](https://static2.tygodnik-krapkowicki.pl/data/articles/sm-4x3-zdjecia-zniwniok-2025-w-obrowcu-cala-gmina-swietowala-na-dozynkach-1756711858.jpg)



![[Z OSTATNIEJ CHWILI] Tymczasowy most w Krapkowicach otwarty! Kluczowa przeprawa już przejezdna! [Z OSTATNIEJ CHWILI] Tymczasowy most w Krapkowicach otwarty! Kluczowa przeprawa już przejezdna!](https://static2.tygodnik-krapkowicki.pl/data/articles/sm-4x3-z-ostatniej-chwili-tymczasowy-most-w-krapkowicach-otwarty-kluczowa-przeprawa-juz-przejezdna-1734951808.png)

Napisz komentarz
Komentarze