Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama https://www.tygodnik-krapkowicki.pl/s/8/reklama
poniedziałek, 4 sierpnia 2025 09:50
Przeczytaj:
Reklama https://partner-projekt.pl/
Reklama https://www.bskrapkowice.pl/
Reklama https://mondi.pl/?utm_source=wydawca&utm_medium=banner&utm_campaign=krap
Mieszkaniec regionu złożył petycj

Tunel pod Górą Świętej Anny? GDDKiA analizuje odważną petycję mieszkańca

Czy pod Górą Świętej Anny powstanie tunel drogowy? GDDKiA analizuje nietypową petycję mieszkańca. Projekt może kosztować miliard złotych, ale zdaniem autora – warto.
Widok autostrady A4 przebiegającej przez Park Krajobrazowy Góra Świętej Anny – zdjęcie poglądowe GDDKiA

Autor: GDDKiA/ zdjęcie poglądowe

  • Mieszkaniec regionu złożył petycję o budowę tunelu pod Górą Świętej Anny.
  • Projekt miałby poprawić bezpieczeństwo na A4 i chronić unikatowy krajobraz.
  • GDDKiA analizuje pomysł, ale podkreśla, że obecnie nie planuje zmiany trasy.

Góra Świętej Anny – miejsce o unikalnej wartości przyrodniczej i historycznej, symboliczny punkt na mapie województwa opolskiego – znów trafia na pierwsze strony. Tym razem za sprawą śmiałej petycji jednego z mieszkańców regionu, który domaga się radykalnej zmiany przebiegu autostrady A4: budowy tunelu drogowego przebiegającego pod wulkanicznym masywem. Pomysł został złożony na ręce Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a instytucja zobowiązała się do jego analizy.

Autostrada przez serce krajobrazu

Obecna trasa A4, przebiegająca przez Park Krajobrazowy Góra Świętej Anny, jest dziś dla kierowców czymś oczywistym. Codziennie przejeżdża tędy ponad 40 tysięcy pojazdów, w tym duży udział transportu ciężkiego. Jednak dla lokalnych aktywistów i mieszkańców, to decyzja sprzed trzech dekad, która – ich zdaniem – była poważnym błędem planistycznym.

Autor petycji, sympatyk regionu i obrońca jego walorów przyrodniczych, podnosi argumenty zarówno ekologiczne, jak i praktyczne. Wskazuje na unikatowy charakter samej Góry Świętej Anny – wygasłego wulkanu o wieku szacowanym na 27 milionów lat, objętego ochroną w ramach Parku Krajobrazowego oraz uznanego w 2022 r. za Geopark Krajowy. Na tym terenie występują rzadkie siedliska, stanowiska geologiczne, ale także znana aleja czereśniowa i amfiteatr – przestrzeń o ogromnym znaczeniu kulturowym, zwłaszcza dla mniejszości niemieckiej.

Zima, ciężarówki i korki – problemy, które powracają

W petycji nie zabrakło również argumentów użytkowych. Jak przypomina jej autor, podjazd pod Górę Świętej Anny to jedno z najbardziej problematycznych miejsc na opolskim odcinku A4. Szczególnie zimą, kiedy śliska nawierzchnia i strome nachylenie sprawiają, że ciężarówki, autokary, a czasem i auta osobowe mają problemy z podjazdem, powodując kolizje, zatory i interwencje służb ratunkowych.

Budowa tunelu mogłaby, zdaniem pomysłodawcy, rozwiązać część tych problemów: ograniczyć ryzyko zimowych wypadków, zminimalizować hałas i przywrócić spójność przyrodniczą regionu. Propozycja obejmuje również towarzyszące działania: budowę ścieżki rowerowej wzdłuż czereśniowej alei, modernizację dróg lokalnych oraz rewitalizację amfiteatru.

1 miliard złotych i wątpliwości GDDKiA

Wycena inwestycji? Szacunkowo – około miliarda złotych. To kwota porównywalna z kosztem tunelu na Zakopiance, który – choć liczy około 2 km – stanowi dla autora petycji dowód, że przedsięwzięcie tej skali nie jest niemożliwe.

GDDKiA nie odrzuciła petycji z miejsca. Rzecznik opolskiego oddziału, Agata Andruszewska, potwierdziła, że dokument wpłynął i został opublikowany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. – Każdy z mieszkańców ma prawo złożyć swoje uwagi lub propozycje zmian w infrastrukturze drogowej – zaznacza.

Jednak dyrektor Rafał Pydych studzi emocje: – W ramach przygotowań do rozbudowy autostrady A4 prowadzone są obecnie prace studialne, jednak na tym etapie nie przewiduje się zmiany przebiegu trasy.

Marzenia kontra rzeczywistość

Choć szansa na realizację tej wizji wydaje się dziś niewielka, trudno nie docenić faktu, że głos mieszkańca został zauważony. Tym bardziej, że coraz częściej pojawiają się pytania o zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej i długofalowe skutki decyzji sprzed lat. Czy tunel pod Górą Świętej Anny to śmiały krok ku naprawie dawnych błędów, czy zbyt kosztowna fantazja? Głos należy teraz do inżynierów, ekologów, ekonomistów – i decydentów.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: IgaTreść komentarza: Skoro motocyklista mieści się szerszym sprzętem między samochodami i potrafi wyprzedzić, to skąd jakieś głupie teorie, że hulajnogą jeździ się po chodniku???? Nawet wjezdzaja w ludzi wsiadających do autobusów, a przecież żadna ścieżka przez przysta***i nie przebiega. Dodatkowo nie patrza gdzie jadą tylko śmieją się do telefonów jakby mieli ser na tapecieData dodania komentarza: 3.08.2025, 13:27Źródło komentarza: Hulajnogowe szaleństwo na chodnikach Gogolina i Krapkowic. Mieszkańcy boją się o bezpieczeństwoAutor komentarza: BrodatyTreść komentarza: Byłem świadkiem jak piesi za szybko chodzili a jak udowodnić że hulajnoga jedzie za szybko ? Już widzę jak z suszarką stoją niebiescy i polują 😂🤣. Jak dla mnie mogą sobie jeździć wedle uznania ale gdy jest zatłoczona przestrzeń w którą mają zamiar wjechać powinno się zakazac jazdy i po prostu prowadzić pojazd bezwzglednie.Data dodania komentarza: 3.08.2025, 03:06Źródło komentarza: Hulajnogowe szaleństwo na chodnikach Gogolina i Krapkowic. Mieszkańcy boją się o bezpieczeństwoAutor komentarza: ArkadioTreść komentarza: Gogolin ulica krapkowicka, kierowcy traktują jak autostradę nagminne przekraczanie prędkości nawet do 120 km/h to tylko początek. Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, na pasach przy szkole, na skrzyżowaniach. Policja staje zazwyczaj na małej obwodnicy, gdzie ją widać z kilometra. Rowerzyści przejeżdżają przez przejscia dla pieszych, nawet rodzice z dziećmi. A bezmózg na hulajnodze na nic nie patrzy, aż wkoncu się nadzieję na jakieś auto.Data dodania komentarza: 2.08.2025, 12:03Źródło komentarza: Hulajnogowe szaleństwo na chodnikach Gogolina i Krapkowic. Mieszkańcy boją się o bezpieczeństwoAutor komentarza: RyśTreść komentarza: A policja ma głęboko w d... lepiej przyczaić się z radarem i kosić kasę jak leci,bo ktoś na pustej drodze przekroczył prędkość o 11km/hData dodania komentarza: 2.08.2025, 09:48Źródło komentarza: Hulajnogowe szaleństwo na chodnikach Gogolina i Krapkowic. Mieszkańcy boją się o bezpieczeństwoAutor komentarza: Kierowca z OtmętuTreść komentarza: Najgorsze że może jeden idiota się znajdzie a wszyscy piszą że oj na hulajnogach to wariaci a tak naprawdę piesi chodzą jak święte krowy …Zawsze patrzy się z swojej perspektywy a pieszy ze swojej kierowca motocykla z swojej a samochodu ze swojej Fakt nieletni powinni tak jak motorower mieć kartę motorowerową.Data dodania komentarza: 1.08.2025, 22:39Źródło komentarza: Hulajnogowe szaleństwo na chodnikach Gogolina i Krapkowic. Mieszkańcy boją się o bezpieczeństwoAutor komentarza: CzłowiekTreść komentarza: Niestety gmina Gogolin w tej materii jest w ogonie województwa, zbudują drogę ale ścieżkę już niekoniecznie , w ostateczności oddzielą kawałek chodnika i tyle w temacie.Data dodania komentarza: 31.07.2025, 18:22Źródło komentarza: Ścieżka w zawieszeniu: Rowerzyści czekają, radni pytają
Reklama